با سلام خدمت دوستان عزیز
در ابتدا بهتره که کمی در مورد تاریخچه این موسیقی بدونیم و بعد از اون به مطالب دیگه بپردازیم :
موسیقی راك (Rock) و گروهی از سبكهای موسیقی مربوط به آن از سال 1955 بر غرب سایه افكند سایت اینترنتی “میوزیك” (Music) ضمن بیان این مطلب به بررسی تاریخ موسیقی راك در جهان پرداخته و نوشته است: «موسیقی راك در سال 1955 در آمریكا گسترش یافت، اما تحت تاثیر فرهنگهای گوناگون و سنتهای موسیقایی همچون موسیقی مذهبی، موسیقی بلوز (موسیقی حزنانگیز سیاهان)، موسیقی كلاسیك، موسیقی محلی، موسیقی الكترونیك و موسیقی رایج آسیا، آفریقا و آمریكا لاتین شكل گرفت. موسیقی راك به سبكهای موسیقایی ارجاع داده میشود كه بعد از 1959 به شدت تحت نفوذ آهنگسازان سفید پوست قرار گرفت. سایر سبكهای اصلی موسیقی راك شامل "راك اند رول" (Rock and roll)، ژانر اول موسیقی و موسیقی "ریتم اند بلوز" (rhythm and blues) است كه تحت نفوذ آهنگ سازان سیاه پوست آمریكایی بود. هر كدام از این انواع اصلی موسیقی زیر مجموعههای گوناگونی همچون هوی متال (نوعی موسیقی راك الكترونیكی) پانك و گرانگ (grunge) را در بر می گیرند، در حالی كه نوآوری در موسیقی راك اغلب در مراكز محلی همچون نیویورك، كینگستون، جامائیكا و لیورپول اتفاق افتاده است؛ اما اكنون تاثیر موسیقی راك به صورت گسترده در سراسر جهان احساس می شود. از شخصیتهای برجستهی تاریخ موسیقی در این زمینه میتوان از "چارلی كریستین" نام برد. وی در اواخر دههی 30 یكی از اولین افرادی بود كه در آهنگهای خود از گیتار برقی به عنوان تنها آلت موسیقی استفاده كرد. "آرون تیبوكس"، اولین آهنگساز سبك بلوز بود كه از گیتار برقی استفاده كرد. "چاك بری" گیتاریست سبك “راك اند رول” نیز در اواخر دههی 50، سبكی از موسیقی را پایهگذاری كرد كه تاثیر زیادی بر موسیقی راك گذارد. از سایر آلتهای موسیقی كه عموما در موسیقی راك استفاده میشود، میتوان از گیتارباس برقی، پیانوی برقی، ارگ، سینتیسایرز (دستگاه كه گفتار، موسیقی و صداهای دیگر را به طور الكترونیكی تركیب و تولید میكند) و سری طبلهایی كه از موسیقی جاز و موسیقی “ریتم اند بلوز” به موسیقی جاز آمد (درام)، نام برد.» سایت اینترنتی میوزیك در ادامه آورد: «آلاتی كه نقش مهمی در انواع موسیقی راك ایفا میكنند، شامل ساكسیفون و مجموعهی گستردهیی از آلات موسیقی سنتی است كه در موسیقی برتر جهان استفاده میشود. میكروفن نیز به عنوان یك آلت موسیقایی برای بسیاری از خوانندگان موسیقی راك كه به افكتهای گوناگون و تقویت شده متكی بودند، استفاده شده است. موسیقی راك هم چنین شامل جنبههای نفی بسیار پیچیدهیی است. اكثر موسیقیهای راك بر هارمونیهایی همچون هارمونیهای موسیقی غربی آكوردهای نت، ساب دومینانت و دومینانت (نت پنجم در یك اكتاو) پایهگذاری شدهاند. توالی آكورد كه به عنوان 12 خط حامل موسیقی بلوز شاخته شده است. بر این آكوردها پایهگذاری شده است و در سبكهای ویژهیی همچون سبك “راك اند رول”، موسیقی سول (Soul music) و “راك جنوبی” ظاهر میشود. سایر وسایل هارمونی عادی شامل استفاده از یك آلت موسیقی خاص برای تولید صداهای زیر و حركت مداوم آكوردها است. بسیاری از عناصر موسیقی آمریكایی-آفریقایی بر موسیقی راك تاثیری مداوم داشتهاند. از جملهی این عناصر میتوان به ریف (جملههای مكرر)، بك بیت (تاكید بر ضربهای دوم و چهارم هر خط حامل)، الگوهای كنش و واكنش و نتهای بلوز اشاره كرد. آهنگ سازان موسیقی راك پیشگامان استفاده از تكنیكهای ضبط استادیویی جدید بودند. در بررسی تاریخی روند سیر موسیقی راك باید گفت، نوع اول موسیقی راك، “راك اند رول” است كه ریشه در دههی 50 آمریكا دارد. این موسیقی یكی از شاخههای موسیقی جنوبی آمریكا است. در سال 1945 پس از پایان جنگ جهانی دوم، جوانها به منظور نفی سبكهای قدیمی فرهنگ عامه، موسیقی “راك اند رول” را در جامعه رواج دادند. عصر طلایی موسیقی “راك اند رول” تنها به سالهای 1955 تا 1959 ختم شد. در اوایل دههی 60، صنعت موسیقی محلی به جمعآوری ترانه سراهای حرفهیی، استخدام آهنگسازان استادیویی و خوانندگان ترانههای سوزناك جهت تقلید از آهنگسازان موسیقی دههی 50 “راك اند رول” اقدام ورزیدند. در اواخر دههی 60 در حالی كه موسیقیدانهای سبك راك موقعیت این سبك را در جریان موسیقی محلی آمریكا تثبیت كردند، به گسترش سبكهای جدیدی نیز اقدام ورزیدند.» این سایت در ادامه آورده است: «“راك سن فرانسیسكو” با “راك توهمزا” در حدود سال 1966 نمود پیدا كرد. آهنگنوازان هنگام اجرای كنسرتهایشان از داروهای توهمزا همچون ال.اس.دی استفاده میكردند. در اواخر دههی 60 سبك “هارد راك” ظهور كرد. این سبك بر لایههای ضخیم صوتی، سطوح بالای صدا و تك نوازیهای گیتار متمركز بود. در اوایل دههی 70 گروههای فوق ستارهی موسیقی راك همچون “رولینگ استونز“، “ایگلز“، “فلیتوود مك“ و “شیگاگو“ و افرادی همچون “استیوی واندر“ و “التون جان“ جریان موسیقی را تحت تسلط خود در آوردند. در دههی 80 پیشرفتهای تكنولوژیكی منجر به احیای صنعت موسیقی شد. بازار موسیقی محلی با الگوهای رسانهیی جدیدی همچون موسیقی ویدئویی و دیسكهای فشرده رونق یافت. در جریان دههی 90، روند فعالیت آهنگسازان دههی 80 ادامه یافت. در این دوره رشد انواع موسیقی رپ، هوی متال و ورلدبیت به اوج رسید. از سوی دیگر موسیقی رپ به جریان تجارت راه یافت. در قرن 21، تنوع سبكی بسیار زیادی در موسیقی راك به وقوع پیوست. عامل این تنوع پیشرفتهای تكنولوژیكی بود. در این دوره علاوه بر گسترش مخاطبین جهانی موسیقی آمریكای شمالی و راك اروپای شرقی، تاثیر موسیقیهای آسیایی، آفریقایی، آمریكایی لاتین و سایر مناطق جهان نیز بر موسیقی راك افزایش یافت.»
در ابتدا بهتره که کمی در مورد تاریخچه این موسیقی بدونیم و بعد از اون به مطالب دیگه بپردازیم :
موسیقی راك (Rock) و گروهی از سبكهای موسیقی مربوط به آن از سال 1955 بر غرب سایه افكند سایت اینترنتی “میوزیك” (Music) ضمن بیان این مطلب به بررسی تاریخ موسیقی راك در جهان پرداخته و نوشته است: «موسیقی راك در سال 1955 در آمریكا گسترش یافت، اما تحت تاثیر فرهنگهای گوناگون و سنتهای موسیقایی همچون موسیقی مذهبی، موسیقی بلوز (موسیقی حزنانگیز سیاهان)، موسیقی كلاسیك، موسیقی محلی، موسیقی الكترونیك و موسیقی رایج آسیا، آفریقا و آمریكا لاتین شكل گرفت. موسیقی راك به سبكهای موسیقایی ارجاع داده میشود كه بعد از 1959 به شدت تحت نفوذ آهنگسازان سفید پوست قرار گرفت. سایر سبكهای اصلی موسیقی راك شامل "راك اند رول" (Rock and roll)، ژانر اول موسیقی و موسیقی "ریتم اند بلوز" (rhythm and blues) است كه تحت نفوذ آهنگ سازان سیاه پوست آمریكایی بود. هر كدام از این انواع اصلی موسیقی زیر مجموعههای گوناگونی همچون هوی متال (نوعی موسیقی راك الكترونیكی) پانك و گرانگ (grunge) را در بر می گیرند، در حالی كه نوآوری در موسیقی راك اغلب در مراكز محلی همچون نیویورك، كینگستون، جامائیكا و لیورپول اتفاق افتاده است؛ اما اكنون تاثیر موسیقی راك به صورت گسترده در سراسر جهان احساس می شود. از شخصیتهای برجستهی تاریخ موسیقی در این زمینه میتوان از "چارلی كریستین" نام برد. وی در اواخر دههی 30 یكی از اولین افرادی بود كه در آهنگهای خود از گیتار برقی به عنوان تنها آلت موسیقی استفاده كرد. "آرون تیبوكس"، اولین آهنگساز سبك بلوز بود كه از گیتار برقی استفاده كرد. "چاك بری" گیتاریست سبك “راك اند رول” نیز در اواخر دههی 50، سبكی از موسیقی را پایهگذاری كرد كه تاثیر زیادی بر موسیقی راك گذارد. از سایر آلتهای موسیقی كه عموما در موسیقی راك استفاده میشود، میتوان از گیتارباس برقی، پیانوی برقی، ارگ، سینتیسایرز (دستگاه كه گفتار، موسیقی و صداهای دیگر را به طور الكترونیكی تركیب و تولید میكند) و سری طبلهایی كه از موسیقی جاز و موسیقی “ریتم اند بلوز” به موسیقی جاز آمد (درام)، نام برد.» سایت اینترنتی میوزیك در ادامه آورد: «آلاتی كه نقش مهمی در انواع موسیقی راك ایفا میكنند، شامل ساكسیفون و مجموعهی گستردهیی از آلات موسیقی سنتی است كه در موسیقی برتر جهان استفاده میشود. میكروفن نیز به عنوان یك آلت موسیقایی برای بسیاری از خوانندگان موسیقی راك كه به افكتهای گوناگون و تقویت شده متكی بودند، استفاده شده است. موسیقی راك هم چنین شامل جنبههای نفی بسیار پیچیدهیی است. اكثر موسیقیهای راك بر هارمونیهایی همچون هارمونیهای موسیقی غربی آكوردهای نت، ساب دومینانت و دومینانت (نت پنجم در یك اكتاو) پایهگذاری شدهاند. توالی آكورد كه به عنوان 12 خط حامل موسیقی بلوز شاخته شده است. بر این آكوردها پایهگذاری شده است و در سبكهای ویژهیی همچون سبك “راك اند رول”، موسیقی سول (Soul music) و “راك جنوبی” ظاهر میشود. سایر وسایل هارمونی عادی شامل استفاده از یك آلت موسیقی خاص برای تولید صداهای زیر و حركت مداوم آكوردها است. بسیاری از عناصر موسیقی آمریكایی-آفریقایی بر موسیقی راك تاثیری مداوم داشتهاند. از جملهی این عناصر میتوان به ریف (جملههای مكرر)، بك بیت (تاكید بر ضربهای دوم و چهارم هر خط حامل)، الگوهای كنش و واكنش و نتهای بلوز اشاره كرد. آهنگ سازان موسیقی راك پیشگامان استفاده از تكنیكهای ضبط استادیویی جدید بودند. در بررسی تاریخی روند سیر موسیقی راك باید گفت، نوع اول موسیقی راك، “راك اند رول” است كه ریشه در دههی 50 آمریكا دارد. این موسیقی یكی از شاخههای موسیقی جنوبی آمریكا است. در سال 1945 پس از پایان جنگ جهانی دوم، جوانها به منظور نفی سبكهای قدیمی فرهنگ عامه، موسیقی “راك اند رول” را در جامعه رواج دادند. عصر طلایی موسیقی “راك اند رول” تنها به سالهای 1955 تا 1959 ختم شد. در اوایل دههی 60، صنعت موسیقی محلی به جمعآوری ترانه سراهای حرفهیی، استخدام آهنگسازان استادیویی و خوانندگان ترانههای سوزناك جهت تقلید از آهنگسازان موسیقی دههی 50 “راك اند رول” اقدام ورزیدند. در اواخر دههی 60 در حالی كه موسیقیدانهای سبك راك موقعیت این سبك را در جریان موسیقی محلی آمریكا تثبیت كردند، به گسترش سبكهای جدیدی نیز اقدام ورزیدند.» این سایت در ادامه آورده است: «“راك سن فرانسیسكو” با “راك توهمزا” در حدود سال 1966 نمود پیدا كرد. آهنگنوازان هنگام اجرای كنسرتهایشان از داروهای توهمزا همچون ال.اس.دی استفاده میكردند. در اواخر دههی 60 سبك “هارد راك” ظهور كرد. این سبك بر لایههای ضخیم صوتی، سطوح بالای صدا و تك نوازیهای گیتار متمركز بود. در اوایل دههی 70 گروههای فوق ستارهی موسیقی راك همچون “رولینگ استونز“، “ایگلز“، “فلیتوود مك“ و “شیگاگو“ و افرادی همچون “استیوی واندر“ و “التون جان“ جریان موسیقی را تحت تسلط خود در آوردند. در دههی 80 پیشرفتهای تكنولوژیكی منجر به احیای صنعت موسیقی شد. بازار موسیقی محلی با الگوهای رسانهیی جدیدی همچون موسیقی ویدئویی و دیسكهای فشرده رونق یافت. در جریان دههی 90، روند فعالیت آهنگسازان دههی 80 ادامه یافت. در این دوره رشد انواع موسیقی رپ، هوی متال و ورلدبیت به اوج رسید. از سوی دیگر موسیقی رپ به جریان تجارت راه یافت. در قرن 21، تنوع سبكی بسیار زیادی در موسیقی راك به وقوع پیوست. عامل این تنوع پیشرفتهای تكنولوژیكی بود. در این دوره علاوه بر گسترش مخاطبین جهانی موسیقی آمریكای شمالی و راك اروپای شرقی، تاثیر موسیقیهای آسیایی، آفریقایی، آمریكایی لاتین و سایر مناطق جهان نیز بر موسیقی راك افزایش یافت.»
وبلاگ برتر در تاپ بلاگر
تبليغات
بهترين سيستم تبليغات در اينترنت (تبليغات كليكي در سايتها +5000 تومان جايزه اوليه) - كليك كنيد